Smarter Home Mag 2022

156 LIVING | SMARTER HOME MAG Ważne: regularny udział w aukcjach pozwala bardzo szybko wzbogacić swoją wiedzę na temat rynku sztuki. Aukcje są zwykle tematyczne – dotyczą jakiejś epoki, nurtu, techniki, kręgu artystycznego itp. Bardzo pomocne jest także samo tylko przeglądanie katalogów aukcyjnych czy zwiedzanie wystaw przedaukcyjnych. SZTUKAMŁODA Podczas pierwszych zakupów jesteśmy ostrożni i nie chcemy od razu wydać zbyt dużo. Dlatego wielu z nas chętnie kupuje prace bardzo młodych artystów. Nie tylko wychodzimy z założenia, że są najtańsze, ale też mamy nadzieję, że za kilka czy kilkanaście lat ten młody artysta zostanie odkryty i stanie się gwiazdą. A my zrobimy złoty interes. Poza tymwiemy, że inwestowanie w młodych jest zawsze dobrym uczynkiem, bo pozwala utalentowanym, świeżo upieczonym absolwentom akademii sztuk pięknych na dalszy rozwój. Warto mieć jednak świadomość ryzyka, jakie podejmujemy. Nikt nie ma pojęcia, jak potoczy się droga twórcza kogoś, kto ma teraz dwadzieścia parę lat. Może w ogóle przestanie być artystą i zajmie się uprawą marchewki? Tymczasemw starszych pokoleniach też nie brakuje ciekawych osobowości. Wielu artystów, którzy kończyli studia w czasach PRL-u, nie zdobyło wysokiej pozycji rynkowej, bo po prostu nigdy o to nie zadbali. Teraz ich prace, choć artystycznie dojrzałe i nierzadko wysokiej jakości, bywają sprzedawane po bardzo niskich cenach. ZAKUPY ONLINE Wszyscy wiemy, że od czasu pierwszego lockdown’u handel w internecie rozwija się w zawrotnym tempie. To samo zjawisko dotyczy świata sztuki. Tu zmiany są wręcz rewolucyjne. Jak grzyby po deszczu powstają wirtualne galerie, muzea udostępniają zbiory online, artyści prezentują swoje prace wmediach społecznościowych. Coraz więcej aukcji dzieł sztuki odbywa się tylkow sieci. Samaorganizuję aukcje internetowe z cyklu „Art & Design” na platformie Artinfo. pl. Jednak z drugiej strony nie wolno zapominać, że nic nie zastąpi bezpośredniegokontaktuzesztuką.Dlategowszystkie dzieła wystawione na mojej aukcji pokazuję zawsze na wystawiew rzeczywistości.Nawet osobaobdarzonawyjątkową wyobraźniąnie jest w stanie przez Internet poczuć zapachu obrazu, zobaczyć jego powierzchni, prawdziwej wielkości, dostrzec najciekawszych detali. Zasada, którą powtarzam od lat, brzmi: im bardziej podoba ci się dzieło sztuki, gdy oglądasz je w rzeczywistości, tym wyższą jakość to dzieło reprezentuje. I odwrotnie. To co słabsze, zwykle najlepiej wygląda na smartfonie. CO KOLEKCJONOWAĆ? Stare powiedzenie mówi, że prawdziwym kolekcjonerem stajesz się, gdy zaczyna ci brakowaćmiejscana ścianach, a ty nadal kupujesz. Bo wtedy zaczynasz kolekcjonować sztukę dla samej sztuki, a nie do dekoracji domu. Decyzja o tym, co będzie tematem twojej kolekcji, powinna być twoja i tylko twoja. Możesz tworzyć kolekcję prac artystów skupionych wokół jakiegoś nurtu lub środowiska artystycznego. Albo malujących tylkomiasta. Albo konie. Możesz kolekcjonować wyłącznie prace na papierze lub tylko rzeźby z brązu. Tematemmoże być nawet… brak tematu. Na koniec najważniejsze: warto korzystać z konsultacji profesjonalnychdoradców, zasięgaćporadu pracownikówdomów aukcyjnych czy galerii. Ale ostatecznych wyborów zawsze dokonuj samodzielnie. Wsłuchaj się w siebie. Co najbardziej lubisz? Inwestycja inwestycją, alenajsłynniejsi kolekcjonerzy świata zawsze powtarzają, że kupują to, co się im podoba. Kierują się sercem. Ewa Mierzejewska Historyczka sztuki, organizatorka aukcji Art & Design na Artinfo.pl, kuratorka wystaw (Art and Design Advisory, ewamierzejewska.com), ekspert ds. urządzania wnętrz w „Dzień Dobry TVN” Karina Czernek, Artefakty II, 2017, 140 x 100 cm, technika autorska (akryl, tkanina), (fragment)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTI4OTM2MQ==