Taka jest właśnie Fabryka Norblina, która po rewitalizacji stanowi nieodłączną część miasta i postindustrialnej Woli. Realizacja Fabryki Norblina była procesem wieloetapowym, który obejmował prace przygotowawcze, a następnie prace budowlane i rewitalizacyjne, w które zaangażowanych było w kluczowych momentach 1000 pracowników i ponad 100 konserwatorów. Zrewitalizowaliśmy 10 zabytkowychbudynkóworaz blisko 50maszyn stanowiących ciąg technologiczny dawnej Walcowni MetaliWarszawa. Odrestaurowanemaszyny oraz platery będące dziełami sztuki użytkowej, podziwiać obecnie można wMuzeum Fabryki Norblina, gdzie dostępne są cztery ścieżki zwiedzania: Budynki i Architektura, Maszyny i Urządzenia, Ludzie oraz Wyroby. Piąta ścieżka łączy elementy czterech głównych i jest dostępna do zwiedzania z przewodnikami czy z pomocą audio guide. OPERACJA: BUDOWA Podczas prac przy trzech zabytkowych budynkach odbyły się spektakularne operacje budowlane. Oczy wszystkich zwrócone były na niezwykle rzadko stosowaną relokację jednego z historycznych budynków. Ważący 900 ton relikt tzw. domu fabrycznego Edwarda Luckfielda z powodu konieczności przeprowadzenia prac podziemnych został przesunięty o 15 metrów. Po pięciu miesiącach historyczny budynek powrócił na swoje pierwotne miejsce. Kolejnym niezwykle ciekawym procesem budowlanym było podwieszenie dwóch zabytkowych budynków - dawnego laboratoriummechanicznego oraz hartowni z XIX wieku, które łącznie ważyły 750 ton. Podwieszenie obiektów, które trwało 11 miesięcy zastosowane zostało w celu połączenia starych ścian budynków z nową płytą stropową. Fabrykę Norblina od początku realizowaliśmy z poszanowaniem środowiska, jest precertyfikowana w systemie BREEAM na poziomie Very Good. Jednym z priorytetów była dla nas aranżacja roślinności. Ze względu na tkankę zabytkową oraz brak powierzchni biologicznie czynnej, teren wymagał od nas wdrożenia przemyślanych rozwiązań, które spełnią wyjątkowe wymagania dla miejsca zabytkowego. Naszym celem było takie zagospodarowanie przestrzeni, by nie była ona betonową pustynią, ale jednocześnie nie chcieliśmy przysłonić unikatowego piękna postindustrialnej architektury. Te dwa czynniki udało nam się ze sobą pogodzić. Ekologia jest wpisana w DNA naszej firmy – zatem drzew, które są najlepszymi filtrami miejskiego smogu nie mogło tu po prostu zabraknąć. Na terenie Fabryki Norblina pojawiło się 106 nasadzeń o wysokości od 4 do 10 metrów i uważam to za nasz ogromny sukces. Zieleń w Fabryce Norblina obecna jest w historycznych uliczkach, pasażach, na ścianach budynków, a także w części biurowej i częściach wspólnych. Wyróżnikiem naszego kompleksu niewątpliwie jest ekologiczny transport i pierwszy w Polsce automatyczny parking dla rowerzystów na 96 miejsc. Z myślą o miłośnikach dwóch kółek na terenie kompleksu postawiliśmy także stojaki rowerowe. Poza automatycznym ogólnodostępnym parkingiem, w Fabryce Norblina znajduje się również 200 miejsc rowerowych dedykowanych pracownikom przestrzeni biurowych. Dla zmotoryzowanych użytkowników kompleksu dostępny jest z kolei 4-poziomowy podziemny parking na 720 miejsc. Projekt architektoniczny Fabryki Norblina to dzieło pracowni PRC Architekci. Głównym wykonawcą inwestycji była firma Warbud SA, z którą współpracowały m.in. Soletanche Polska, Maat4 i TKT Engineering. Działania związane z konserwacją zabytków powierzyliśmy z kolei firmie Monument Service. 48 PLACES | SMARTER HOME MAG
RkJQdWJsaXNoZXIy MTI4OTM2MQ==