Światowe metropolie się zmieniają. Dziś najistotniejsze w rozwoju miast zagadnienia to: wygoda mieszkańców, wspólne przestrzenie zielone, rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego, ekologia i nowoczesne technologie. Jak będzie wyglądać smart city life w przyszłości? Są już projekty, które w rzeczywistości pokazują, jak funkcjonuje inteligentne miasto. „Zmieniamy nasze miasta dla lepszej przyszłości” – pod takim hasłem zorganizowano w czerwcu w Katowicach World Urban Forum (Światowe Forum Miejskie). To największe i najważniejsze wydarzenie na świecie poświęcone rozwojowi miast. Idee tam omawianie są już wdrażane. Toyota rozpoczęła realizację ambitnego planu stworzenia eksperymentalnegomiasta. WWoven City zostaną połączone najnowsze technologie cyfrowe i urbanistyczne z bezemisyjną energią i transportem. Smart City powstaje w pobliżu góry Fuji terenach Higashi-Fuji Technical Center w prefekturze Shizuoka w Japonii. Woven City nie będzie makietą, ani nowym ośrodkiem testowym. To w pełni funkcjonalne miasto, w którym zamieszkają pracownicy Toyoty, ochotnicy i naukowcy. Łącznie ok. 2000 osób. Powstaje prototyp, który pozwoli sprawdzić w praktyce działanie miasta jako w pełni zintegrowanego ekosystemu. Codzienne życie ma być łatwiejsze dzięki integracji technologii cyfrowych, robotyki, inteligentnych domów, bezemisyjnej motoryzacji, odnawialnych źródeł energii, nowatorskiego planowania przestrzeni, systemu operacyjnego miejskiej infrastruktury oraz naturalnych materiałów i zieleni. MIASTO OD BIG-A Woven City to zarządzany cyfrowo miejski ekosystem łączący ludzi, przyrodę i technologie. Miasto zajmie powierzchnię 175 akrów. Wyróżnia je nowoczesna architektura, co ciekawe – oparta na naturalnychmateriałach budowlanych. Technologie inteligentnych domów będą standardem, nie zabraknie robotów domowych. Jedyny w swoim rodzaju układ ulic, chodników i zielonych promenad stworzy coś na wzór splotu. To nawiązanie do początków Toyoty, kiedy firma produkowała automatyczne krosna. Woven City będzie zasilane energią z wodoru i słońca, a transport w nim zapewnią bezemisyjne, autonomiczne pojazdy. Firma po raz pierwszy pokazała jak miasto będzie wyglądać w styczniu 2020 roku na targach CES w Las Vegas. Jego projektantem jest duński architekt Bjarke Ingels (z pracowni BIG), uznany na całymświecie twórca, znany z takich realizacji, jakWorldTradeCenter 2 w NowymJorku, LegoHousew Danii czy siedziby Google w Mountain View i Londynie. Budowa inteligentnego miasta to przygotowanie na nową epokę urbanistyczną, opartą na technologiach i danych w chmurze. Projekt pokaże, jak tworzyć przestrzeńmiejską skoncentrowaną na człowieku i jego potrzebach. I jak do tegowykorzystać nowoczesne technologie. NIE TYLKO JAPONIA WovenCity to nie jedyny przykład inteligentnegomiasta. Koreańskie Songdo uznawane jest za wzór urbanistycznej przyszłości. To nowoczesna przestrzeń biznesowa i jedno z pierwszych miast zbudowanych od podstaw według nowoczesnych założeń urbanistycznych. Ideą jego twórcówbyło stworzeniemiejsca, które zużywałoby o jedną trzecią mniej energii i zasobów w porównaniu z innymi miastami. Jak żyje się w takimmiejscu?Mieszkańcy futurystycznej aglomeracji budzą się przy dźwiękach ulubionej muzyki. Żeby wejść do apartamentu nie potrzebują kluczy, wystarczy dotknąć czytnika linii papilarnych na klamce lub zbliżyć kartę. Na skrzyżowaniach ze światłami kamery wysyłają zarejestrowane obrazy do centrumdowodzącego ruchem, informując tym samym o aktualnym natężeniu pojazdów na drodze. A wbudowane w ulicę czujniki zapalają latarnie, tylko wtedy, gdy ktoś rzeczywiście spaceruje chodnikiem. Według międzynarodowego rankingu IESE Cities in Motion Index 2020 przygotowywanego przez IESE Business School, Londyn najinteligentniejszymmiastem na świecie jest natomiast Londyn. Raport IESE ocenia miasta w dziewięciu kategoriach: m.in. kapitału ludzkiego, mobilności i transportu, technologii, planowania urbanistycznego, ale także ich zasięgu międzynarodowego oraz spójności społecznej. Ale to jakość życia mieszkańców jest kluczowym punktem odniesienia. Wysoko uplasowały się tu także Paryż i Amsterdam. W tym samym rankingu Warszawa zajęła 54. miejsce, wyprzedzając m.in.: Tallin, Bratysławę czy Rzym. Jak podkreślają twórcy listy, dziś duże miasta nie mają już wyboru, muszą stać się smart, aby ichmieszkańcy czuli się w nich dobrze. tekst: Anna Apps, zdjęcia: serwis prasowy Toyota SMARTER HOME MAG | PLACES 65
RkJQdWJsaXNoZXIy MTI4OTM2MQ==